Zasady prawidłowego rozciągania mięśni - jak uniknąć kontuzji i poprawić elastyczność
nasza oferta
Zasady prawidłowego rozciągania mięśni - jak uniknąć kontuzji i poprawić elastyczność

Zasady prawidłowego rozciągania mięśni - jak uniknąć kontuzji i poprawić elastyczność

dodano: 2024-01-04 liczba odwiedzin: 41 tekst przeczytasz w 2 min
dodano: 2024-01-04
liczba odwiedzin: 41
tekst przeczytasz w 2 min

Nie jest ważne jaki rodzaj aktywności wykonujesz. Zawsze powinno się rozpocząć od rozciągania czyli stretchingu. Prawidłowe rozciąganie mięśni odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu kontuzjom, poprawie elastyczności i ogólnej sprawności fizycznej. W naszej klinice osteopatii i fizjoterapii oferujemy profesjonalne porady dotyczące rozciągania mięśni, które pomogą Ci uniknąć kontuzji i zwiększyć elastyczność.

Oto zasady, którymi warto się kierować:

  • Rozgrzewka: Przed rozpoczęciem rozciągania zalecana jest krótka rozgrzewka, która zwiększa temperaturę ciała i poprawia elastyczność mięśni. Może to obejmować łagodne ćwiczenia aerobowe, takie jak jogging lub skakanie na skakance. Podnosi się ciśnienie krwi, dzięki czemu następuje szybszy przepływ krwi i transport substancji do mięśni. Przez wielu z nas rozgrzewka jest ciągle ignorowana, jednak ma bardzo duże znaczenia dla lepszych efektów treningu. Możemy wyróżnić dwa rodzaje:

    • Rozgrzewka ogólna – jej głównym zadaniem jest rozciągniecie mięśni i przygotowanie ciała do ruchu. Poprawi elastyczność stawów oraz podniesie temperaturę ciała.

    • Rozgrzewka specjalistyczna – przeznaczona jest ona głównie dla sportowców. Tutaj ćwiczenia są tak dobierane, aby wzmocnić trening właściwy. Rozgrzewka wygląda inaczej dla biegaczy, a inaczej dla kulturystów.

  • Stopniowe rozciąganie: Rozciąganie powinno by stopniowe i płynne, unikaj gwałtownych ruchów. Zaczynaj od łagodnych rozciągnięć, a następnie stopniowo zwiększaj intensywność i zakres ruchu. Pamiętaj, że nie powinno być bólu, jedynie delikatne napięcie mięśniowe.

  • Trzymanie pozycji: Podczas rozciągania utrzymuj pozycję przez około 30 sekund. To pozwala mięśniom na rozluźnienie się i zwiększenie elastyczności. Unikaj szarpania lub trzymania oddechu, staraj się być zrelaksowany i skupiony na głębokim oddychaniu. Jest to tzw rozgrzewka statyczna. Powinniśmy poświecić minimum 3 minuty na każdą grupę mięśni.

  • Symetryczne rozciąganie: Pamiętaj, aby rozciągać oba boki ciała lub obie strony mięśni, aby utrzymać równowagę i uniknąć nierównowagi mięśniowej. Skup się na równomiernym rozciąganiu różnych grup mięśniowych.

  • Regularność i ciągłość: Skuteczne rozciąganie wymaga regularności i systematycznego podejścia. Ćwicz rozciąganie mięśni regularnie, najlepiej codziennie lub kilka razy w tygodniu, aby uzyska najlepsze wyniki.

  • Słuchaj swojego ciała: Bądź świadomy swojego ciała i słuchaj jego sygnałów. Jeśli odczuwasz silny ból lub dyskomfort, zmniejsz intensywność rozciągania lub skonsultuj się z fizjoterapeutą. Pamiętaj, że rozciąganie powinno by przyjemne i relaksujące. Praktykując prawidłowe rozciąganie mięśni, możesz uniknąć kontuzji, poprawić elastyczność i zwiększyć ogólną sprawność fizyczną.

Zapisz się na wizytę u naszego specjalisty
Wpisz potrzebne dane - oddzwonimy do Ciebie
Wybierz dzień wizyty
Wpisz swoje imię
Wpisz numer telefonu

Przy wykonywaniu ćwiczeń nie możemy zapomnieć o oddechu. Głęboki i spokojny wdech wykonujemy nosem, a natomiast wydech ustami. Rozgrzewka zazwyczaj trwa od 7-10 minut, jeżeli jednak trening właściwy będzie dłuży niż 1h to rozgrzewka powinna trwać około 20 minut.

 

Efekty ćwiczeń rozciągających:

  • zmniejszają ryzyko urazów mięśni mogących pojawić się w trakcie treningu;

  • przyspieszają regenerację mięśni po treningu;

  • zwiększenie przepływu krwi do mięśni i serca;

  • polepszają ukrwienie mięśni;

  • zwiększają ruchomość stawów;

  • zwiększają elastyczność ciała;

  • poprawiają postawę ciała;

  • wydłużają kręgosłup;

  • zwiększenie zakresu ruchu w stawach;

  • zapobieganie powstawaniu kontuzji.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnych porad i wsparcia w zakresie rozciągania mięśni, nasza klinika osteopatii i fizjoterapii jest do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na konsultację i otrzymać indywidualny plan rozciągania mięśni, dopasowany do Twoich potrzeb.

Nasi specjaliści
Fabian Sykała D.O.
Osteopata
Artur Cieśla
Fizjoterapeuta
Katarzyna Penar
Terapeutka, trener, dietetyk.
Agnieszka Szmuc
Fizjoterapeuta

rozciąganie mięśni

rozgrzewka

Spodobał Ci się nasz artykuł?
Podziel się nim ze swoimi znajomymi i udostępnij go na Facebooku.
wszystkie wpisy
zobacz z kim współpracujemy
Umów termin wizyty
Nasza lokalizacja
ul. Litewska 29
35-302 Rzeszów
Godziny pracy
Pn. - Pt: 7:00 do 21:00
Sob: 8:00 do 16:00
Odwiedź nas na
Wykonanie strony WWW: Devilart